Paper Gang

6 miljoner gamers förenas i papperspyssel

Dataspelsföretaget Starbreeze äger spelet bankrånarspelet Payday, som har en internationell community på fler än 6 miljoner medlemmar. Spelet har värvat tunga namn som Dragomir Mrsic, Ron Perlman, Giancarlo Esposito, Eric Etebari och John Cleese för att nämna några.

Vi kompletterade en global kampanj med en helt ny analog spelplan, där vi designade och skapade unika pappersfigurer baserade på spelets karaktärer, miljöer och accessoarer. Kampanjen innehöll en tankemässigt utmanande skattjakt med både analoga och digitala ledtrådar, som spelarna kunde hitta först genom att vika pappersfigurerna. Vi skapade också idén om att tillföra en helt ny digital spelkaraktär, som togs fram utifrån en vinnande medlems skiss på en blank figur. Engagemanget i communityn blev enormt. Konceptet tillförde ett sätt för gamers världen över att interagera med varandra och skapa djupare relationer med varumärket offline. En bonus var självklart en gedigen samling merchandise vilket tidigare inte fanns.

Team: Konceptutveckling, design, art direction & fotoregi: David Riting & Kim Westerlund / Kundkontakt och R&D: Matilda Riting

Projektet kom med i tidningen Cap & Design kolla in artikeln här:

Back To Top

Vi är en kreativt driven konceptbyrå som omsätter strategi till positiv förändring. Ett varumärke mår bäst när det funnit sitt “sanna jag” – Med vårt peppande engagemang ser vi till att tillsammans bygga ditt varumärke och kommunicera ett mer unikt värde.

Du hittar oss här:
Do the right thing follow us: